ΑΡΧΕΙΟ ΣΤΙΧΩΝ

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ

Vivi G. KanellatouΗ Παρασκευή (Βιβή) Γ. Κανελλάτου είναι εθνομουσικολόγος με ειδίκευση τη διδασκαλία τραγουδημάτων, που ανήκουν στον Ελληνικό μουσικό αστικό και λαϊκό πολιτισμό (μουσικολογική προσέγγιση: ρεπερτόριο, φωνητική τοποθέτηση, υφολογία, ανάλυση μουσικής θεωρίας, μουσική αισθητική // ανθρωπολογική προσέγγιση: κοινωνική λειτουργία, ερμηνευτικές προσεγγίσεις).

Γεννήθηκε και κατοικεί στην Αθήνα. Σπούδασε Εθνομουσικολογία, με κατεύθυνση τον Ελληνικό λαϊκό μουσικό πολιτισμό και με ειδικότητα το παραδοσιακό και λαϊκό τραγούδημα, στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής της Σχολής Μουσικής Τεχνολογίας στο Ανώτατο Τεχνολογικό Ίδρυμα Ηπείρου, με θέμα πτυχιακής εργασίας: "Το Μοιρολόι στις Νεοελληνικές Τελετουργίες του Θανάτου. Επισκόπηση Μελετών από τον 19ο Αιώνα έως σήμερα" (έτος κατάθεσης: 2007, επιβλέπουσα: Ασπασία Θεοδοσίου). Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση ως εξωτερικός συνεργάτης του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών στο τμήμα του Αρχείου της Εθνικής Μουσικής Συλλογής. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (MSc) στο Πολιτιστικό Management (πρόγραμμα 'Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων', σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο) με θέμα διπλωματικής: "UNESCO & Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά. Κριτική Μελέτη ως προς την Ένταξη Στοιχείων στο Ελληνικό Εθνικό Ευρετήριο. Περίπτωση Φακέλου «Ηπειρώτικο Πολυφωνικό Τραγούδι»" (έτος κατάθεσης: 2017, επιβλέπουσα: Αγγελική Κόντου). Από τον Δεκέμβριο του 2018 είναι υποψήφια διδάκτωρ Λαογραφίας στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με θέμα διατριβής: "Λαογραφικές Προσεγγίσεις στον Μοναστικό Βίο: Η Γυναικεία Αδελφότητα Ιεράς Μονής Παντοκράτορος ΤΑΩ Πεντέλης" (τριμελής επιτροπή: Βασιλική Χρυσανθοπούλου, Εμμανουήλ Βαρβούνης, Διονύσιος Καλαμάκης).

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα είναι:

  • Γυναικείο Τραγούδημα.
  • Πολυφωνικοί και Αντιφωνικοί Τρόποι Τραγουδήματος.
  • Νεκρικές Λαϊκές Τελετουργίες και Θρήνος.
  • Εθιμικά & Γλεντικά Δρώμενα.
  • Πολιτιστική Διαχείριση.
  • Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά.
  • Λαϊκός Πολιτισμός & Διαδικτυακή Μετάδοση.
  • Έρευνα Πεδίου και Ψηφιακή Τεχνολογία.
  • Χριστιανορθόδοξος Μοναχισμός.
  • Λαϊκές Θρησκευτικές Τελετουργίες.

Η επαγγελματική της ενασχόληση είναι:

  • Διδασκαλία, σύσταση, διεύθυνση και μουσική εποπτεία φωνητικών συνόλων.
  • Εθνομουσικολογική επιμέλεια εκδόσεων, κινηματογραφικών ταινιών, ντοκιμαντέρ και μουσικών / θεατρικών / χορευτικών παραστάσεων.
  • Καλλιτεχνική διεύθυνση και διοργάνωση φεστιβαλικών θεσμών και μουσικών / μουσικοθεατρικών / μουσικοχορευτικών παραστάσεων-παρουσιάσεων.
  • Έρευνα πεδίου με εστίαση στα ερευνητικά της ενδιαφέροντα.
  • Διαχείριση αρχείων (χειρόγραφα, ηχητικές καταγραφές, δισκογραφία, ταινίες).
  • Διοίκηση και η καλλιτεχνική διεύθυνση πολιτιστικών οργανισμών.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση ιστοτόπων επιστημονικού, ερευνητικού και πολιτιστικού περιεχομένου.

Από το έτος 2010 κατέχει τη θέση της Διευθύντριας Ερευνών στο Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικού Τραγουδήματος ΕΡ.Κ.Ε.Τ. και της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας στο Φεστιβάλ Φωνητικών Συνόλων Παραδοσιακής Μουσικής. Είναι ιδρύτρια και κριτική επιμελήτρια του ακουστικού διαδικτυακού περιοδικού "ἐν Λόγοις" και του ενημερωτικού διαδικτυακού περιοδικού "MyParrots". Από το έτος 1998 έως και το 2013 υπήρξε μόνιμος επιστημονικός και καλλιτεχνικός συνεργάτης του Λυκείου των Ελληνίδων (Αθηνών και παραρτήματα Χαλκίδος, Αχαρνών και Άρτας) αλλά και άλλων πολιτιστικών συλλόγων (Περπερούνα, Πρωτοπορία, Βάκχαι κ.α.).

Είναι ιδρυτικό μέλος του Ερευνητικού Κέντρου Ελληνικού Τραγουδήματος [ΕΡ.Κ.Ε.Τ.]. Χρημάτισε κατά την περίοδο 2007-2009 πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής. Είναι τακτικό μέλος στις: α) Ελληνική Εταιρεία Εθνολογίας, β) Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία και γ) Ελληνική Εταιρεία Ενδυμασιολογίας.

Έχει λάβει μέρος στα εξής ερευνητικά προγράμματα:

  • Πολυφωνίες Επαρχιών Δροπόλεως και Πωγωνίου Ηπείρου και Βορείου Ηπείρου [φορέας σχεδιασμού: Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικού Τραγουδήματος (ΕΡ.Κ.Ε.Τ.) | περίοδος: 2010-2018].
  • Γυναικείες Διφωνίες βορείου τμήματος Νομού Δράμας [φορέας σχεδιασμού: Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικού Τραγουδήματος (ΕΡ.Κ.Ε.Τ.) | περίοδος: 2012-2019].
  • Καρπάθικο Γλέντι [φορείς σχεδιασμού: Λαογραφικό Μουσείο & Αρχείο (Λ.Μ.Α.) Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.), Ερευνητικό Κέντρο Ελληνικού Τραγουδήματος (ΕΡ.Κ.Ε.Τ.), Ινστιτούτο Λαϊκού Πολιτισμού (Ι.Λ.Π.) | περίοδος: 2018 - έως σήμερα].
  • Μουσικοί του Δρόμου: Πολλαπλές Ταυτότητες - Παραστατικές Στρατηγικές - Καλλιτεχνικές Εκφράσεις. Μία εθνογραφική έρευνα στην οδό Ερμού [φορέας ανάπτυξης του προγράμματος: Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών | φορείς χρηματοδότησης: Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) / Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) | περίοδος: 2020-2021].